حمله قلبی (انفارکتوس میوکارد یا MI) یک مورد اورژانس پزشکی جدی است که در آن، جریان خون به قلب به‌طور ناگهانی معمولاً توسط یک لخته خون مسدود می‌شود.

کمبود خون به قلب ممکن است به‌صورت جدی به عضله قلب آسیب برساند و می‌تواند تهدید کننده زندگی باشد.

علائم حمله قلبی

علائم حمله قلبی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• درد قفسه سینه: احتمالا احساس کنید قفسه سینه توسط یک جسم سنگین فشار داده می‌شود. ممکن است درد از قفسه سینه به فک، گردن، بازوها و کمر سرایت کند.
  • احساس ضعف یا سبکی سر و یا هر دو
  • احساس اضطراب شدید

مهم است بدانیم که همه افراد، درد شدید در قفسه سینه را تجربه نمی‌کنند؛ این امر به‌ویژه در مورد بسیاری از خانم‌ها صادق است. درد گاهی می‌تواند خفیف باشد و با سوء‌هاضمه اشتباه گرفته شود.

به‌طور کلی باید گفت ترکیب علائم تعیین می‌کندکه آیا فرد دچار حمله قلبی شده است، نه شدت درد در قفسه سینه.

چه کاری می‌توان انجام داد؟

لازم است فوراً اقدام کنید. برخی افراد به دلیل این‌که علائم و نشانه‌های مهم را نمی‌شناسند، بیش از حد صبر می‌کنند. این اقدامات را انجام دهید:

• اگر شک دارید که دچار حمله قلبی شده‌اید، درنگ نکنید؛ فوراً با شماره فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید. اگر به خدمات فوریت‌های پزشکی دسترسی ندارید، از شخصی دیگر بخواهید که شما را به نزدیک‌ترین بیمارستان برساند.
  • فقط در صورتی رانندگی کنید که گزینه دیگری نداشته باشید. از آنجا که وضعیت شما ممکن است بدتر شود، رانندگی کردن ممکن است خودتان و دیگران را در معرض خطر قرار دهد.
  • در صورت تجویز پزشک، نیتروگلیسیرین مصرف کنید. تا رسیدن اورژانس، آن را طبق دستور دکتر مصرف کنید.

در صورت توصیه پزشک، آسپرین مصرف کنید. مصرف آسپرین در طول حمله قلبی می‌تواند آسیب قلبی را با کمک به جلوگیری از لخته‌شدن خون کاهش دهد. باید توجه داشت آسپرین می‌تواند با سایر داروها تداخل داشته باشد، بنابراین از مصرف آسپرین خودداری کنید، مگر این‌که پزشک یا پرسنل پزشکی اورژانس آن را توصیه کنند.

اگر فردی دچار حمله قلبی شود چه باید کرد؟

اگر فردی را دیدید که بیهوش است و فکر می‌کنید دچار حمله قلبی شده است، ابتدا با کمک پزشکی اورژانس تماس بگیرید. سپس بررسی کنید که آیا او نفس می‌کشد و نبض دارد یا خیر. اگر فرد نفس نمی‌کشد یا نبض پیدا نکردید، تنها در این صورت باید CPR را شروع کنید.

با یک ریتم نسبتاً سریع -حدود 100 تا 120 فشار در دقیقه- محکم و سریع به سینه فرد فشار دهید.

اگر آموزش CPR ندیده‌اید، پزشکان توصیه می‌کنند که فقط فشرده‌سازی قفسه سینه را انجام دهید. اگر قبلا آموزش دیده‌اید، می‌توانید راه هوایی را باز کنید و نفس‌دادن را انجام دهید.

علت حمله قلبی

بیماری عروق کرونر قلب (CHD) علت اصلی حملات قلبی است. CHD وضعیتی است که در آن رگ‌های خونی اصلی که قلب را تأمین می‌کنند، با رسوبات کلسترول که با عنوان پلاک شناخته می‌شوند، مسدود می‌شوند.

بهبودی پس از حمله قلبی

مدت‌زمان بهبودی پس از حمله قلبی، به میزان آسیب وارده به عضله قلب بستگی دارد.

اکثر افراد پس از حمله قلبی می‌توانند به زندگی عادی بازگردند. برخی از افراد به اندازه کافی خوب هستند که پس از دو هفته به کار خود بازگردند. برای برخی دیگر ممکن است چندین ماه طول بکشد تا بهبود یابند. اینکه چقدر سریع می‌توانید به سر کار برگردید، به سلامتی، وضعیت قلب و نوع کاری که انجام می‌دهید بستگی دارد.

هدف فرآیند بازیابی:

• از طریق ترکیبی از تغییرات سبک زندگی مانند رژیم غذایی سالم و داروها (مانند استاتین‌ها) که به کاهش سطح کلسترول خون کمک می‌کند، خطر حملات قلبی بعدی را کاهش دهید.
  • به‌تدریج آمادگی جسمانی خود را بازیابید تا بتوانید فعالیت‌های عادی خود را از سر بگیرید (توانبخشی قلبی).